Les universitats medievals: la construcció d’una comunitat científica

Escrit per


Cap al segle XII, innovacions tecnològiques com els molins d’aigua i vent o l’arada, aparegudes o importades des d’altres indrets del món, van provocar a Europa un creixement poblacional que es va concentrar en grans ciutats. Això va portar a un increment del repartiment del treball: ja no tothom vivia del camp, sinó que part de la població es podia dedicar a la confecció de roba, sabates, cordes… i també a la medicina o a la farmàcia. Per realitzar aquestes professions calia saber llegir, escriure o fer càlculs matemàtics. Així van aparèixer les escoles urbanes i el coneixement, que fins aquell moment s’havia concentrat en catedrals i monestirs, va arribar també a les ciutats.

Les universitats eren agrupacions de professors i alumnes que, com els gremis, s’autogestionaven, s’autoregulaven els salaris i currículum, i defensaven la seva llibertat de crítica

Seguint les petjades de les agrupacions gremials medievals, els mestres d’aquestes escoles, la majoria capellans o lligats a l’Església, van desenvolupar una comunitat que compartia pràctiques i intercanviava coneixements. Així sorgeixen les anomenades universitas, paraula que en llatí significa “el conjunt de totes les coses”: agrupacions de professors i alumnes que, com els gremis, s’autogestionaven, s’autoregulaven els salaris i currículum, i defensaven la seva llibertat de crítica. Amb el temps, les escoles urbanes, i amb elles les universitas, es van fer cada cop més grans, i es van convertir en els anomenats Estudis Generals a ciutats com Bolonya, París, Oxford, Salamanca o Lleida, on convenia atreure els estudiants, ja que de joves gastaven diners i de grans esdevenien funcionaris de prestigi. 

Tots els estudiants, que començaven la universitat normalment cap als 14 anys, dedicaven els primers 6 anys a estudiar les anomenades “arts liberals”, dividides en el trívium (gramàtica, dialèctica i retòrica) i el quadrívium (aritmètica, geometria, astronomia i música). Al final, els estudiants passaven una mena d’examen que consistia en la lectio (lectura), questio (resposta de preguntes) i disputatio (crítica) d’un text. Després, l’estudiant que volgués continuar tenia tres opcions: medicina, teologia o dret, “carreres” amb les quals, si aconseguien llicenciar-se, es convertien en persones amb un estatus social elevat. 

Aquests estudis generals, que utilitzaven el llatí com a llengua comuna, van unificar i estandarditzar el seu currículum: un estudiant de Pàdua podia després ser mestre a Cambridge, Coïmbra o Barcelona. A més, el fet d’haver de practicar la disputatio, és a dir, la crítica als textos clàssics, feia que aparegués el debat, la iniciativa de buscar resposta a aquells interrogants no resolts. Segons els historiadors medievals, va ser el sorgiment d’aquesta comunitat intel·lectual, amb coneixements i pràctiques compartides, la que va permetre la maduració d’un debat conjunt que va portar al que anomenarem la Revolució Científica. Galileu o Newton no sorgeixen del no-res, sinó que són estudiants d’aquest “caldo de cultiu”, d’aquesta comunitat científica primerenca que van ser les universitats medievals. 

Dr. Miquel Carandell Baruzzi, historiador de la ciència


Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *