A Goya li agradaven els gossos

Escrit per


Goya va pintar “Perro semihundido”, conegut també simplement com El perro, a la seva etapa de Pinturas Negras (1819–1823), uns murals de gran dramatisme realitzats a la Quinta del Sordo, la seva casa de camp.

Aquesta obra destaca per la seva composició minimalista: tan sols el cap d’un gos que sembla emergir d’una massa indefinida, amb la mirada perduda cap al cel. El seu misteri ha estat objecte d’una munió d’interpretacions: podria estar mirant ocells, estar semienterrat, o potser el quadre mai no va ser acabat. L’enigma es conserva tot i les fotografies fetes per Jean Laurent l’any 1874, que sembla que mostrarien detalls desapareguts, com una possible roca o fins i tot ocells per sobre del gos.

Perro semihundido de Francisco Goya. Llicència CC.

L’enllaç amb la raça alà espanyol

Encara que Goya mai va precisar la raça del gos, molts estudiosos han especulat que podria tractar-se d’un mastí o d’un alà, possiblement similar a l’actual alà espanyol, una de les races canines més antigues i arrelades a la península Ibèrica.

L’alà espanyol és un gos de presa i treball amb una morfologia molt característica: cap ample i robust, musell potent, pit profund i extremitats fortes que li donen una gran resistència. Tot i la seva aparença imponent, és un animal àgil, capaç de córrer llargues distàncies i de treballar en condicions extremes. Aquesta combinació de força i agilitat l’ha fet útil al llarg de la història en múltiples àmbits: des de la caça major de senglars o ossos, fins al maneig de bestiar i la vigilància.

Els orígens de la raça remunten als sàrmates, un poble d’origen iranià i que criava gossos de guerra i que, amb les seves migracions, va difondre aquests animals per Europa. Es creu que van ser introduïts a la península Ibèrica al segle V pels pobles visigots i altres tribus germàniques, que els utilitzaven com a gossos de combat i guàrdia. Des d’aleshores, l’alà va arrelar a la cultura hispànica fins al punt de convertir-se en un símbol del camp i la caça.

L’alà espanyol, una de les races canines més antigues i arrelades a la península Ibèrica va ser usat com a gos de presa i treball

Les referències històriques són abundants. Ja al segle XIV, Alfons XI descriu en el seu Libro de la Montería les qualitats dels alans per a la caça major, ressaltant-ne la valentia i la resistència. En segles posteriors, cronistes i naturalistes en van deixar testimoni en tractats de caça i ramaderia, i fins i tot a la literatura castellana del Segle d’Or apareixen mencions a aquests gossos, associats sovint a la noblesa i a la tradició cavalleresca.

Context de Goya i la cultura peninsular de l’època

La seva importància no era només pràctica sinó també simbòlica: l’alà era vist com un emblema de fidelitat, força i coratge, valors molt arrelats en la cultura rural i guerrera. No és casual que durant l’expansió colonial hispànica, especialment a Amèrica, els conqueridors portessin alans en les seves expedicions, on eren utilitzats tant en combat com per a la caça i el control de ramats.

Echan perros al toro de Francisco Goya. Llicència CC.

Les representacions de gossos semblants a l’alà no són estranyes en l’art espanyol. En il·lustracions tauromàquiques i peces com Echan perros al toro, s’ha detectat aquesta mena de raça aplicada en contextos tradicionals. Goya mostrava, de forma sovint irònica i crítica, escenes socioculturals on aquests gossos apareixien com símbols de tradició i potència rural. És plausible, doncs, que el gos enigmàtic de El perro semihundido en tingui trets: seria la figura d’un animal emblemàtic, tradicional i potser protector. Recordem que Goya va pintar aquest gos en un moment crític de la seva vida, reclòs a la seva casa de camp.

Dra. Núria Coll Bonfilldivulgadora científica i directora de 7Ciències


Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *