Ariadna Font: “Com a societat hem de decidir com volem que sigui la nostra relació amb la intel·ligència artificial”

Escrit per


Ariadna Font i Llitjós (Barcelona, 1974) és cofundadora i CEO d’Alinia AI. Es va llicenciar en Traducció i Interpretació a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i es va doctorar en Lingüística Computacional a la Universitat Carnegie Mellon (Pittsburgh, Estats Units). Amb més de 20 anys de trajectòria professional, ha destacat en el desenvolupament de productes tecnològics i la gestió d’equips interdisciplinaris. Ha treballat en empreses tecnològiques líders a escala global, va impulsar l’àrea d’ètica algorítmica a Twitter i va exercir com a directora d’enginyeria de la plataforma d’aprenentatge automàtic.

Des de fa més de 25 anys viu i treballa als Estats Units, dividint el seu temps entre Nova York i Barcelona. A 7Ciències, hi participa com a especialista en el seu camp.

Es forma com a traductora i acaba sent un referent en el sector de la tecnologia als Estats Units. Què l’empeny a redirigir la seva carrera professional?

El doctor Toni Badia em va transmetre la passió per la lingüística computacional, una disciplina dedicada al processament del llenguatge natural. El primer exemple que em vaig trobar és el d’ensenyar un ordinador a establir regles per a la traducció, incloent-hi aspectes sintàctics o gramaticals, lèxics i semàntics. El processament del llenguatge natural és la part de la intel·ligència artificial que afecta el text i la veu (traducció, cerca, extracció d’informació, anàlisi i classificació de text, etc.). Aquesta fascinació va ser tan gran que em va portar a cursar un màster i, posteriorment, a doctorar-me en aquesta especialitat.

La seva primera feina va ser com a lingüista computacional.

Un cop finalitzat el doctorat, vaig treballar en una spin-off que es basava a crear un cercador intern per a les empreses, molt similar a Google. Aleshores –parlo de més de 20 anys enrere– era una aposta molt innovadora. Tot i treballar inicialment com a lingüista computacional, vaig tocar altres tecles que em van ajudar a conèixer i aprendre, sobretot, pràctiques de desenvolupament de programari àgil i temes d’experiència d’usuari. La formació va ser essencial, aleshores.

El sector tecnològic està molt masculinitzat, especialment en els espais de decisió i, sobretot, als Estats Units. Com a dona, com ha sabut posicionar-se en llocs de direcció?

A l’inici no hi pensava molt, vas treballant. No m’hi vaig capficar mai. Quan vaig tenir la meva primera filla no vaig tenir baixa de maternitat, no vaig tenir massa facilitats. Avui, l’escenari ha canviat, especialment en el sector tecnològic. Hi ha baixes de maternitat, en això s’ha avançat. A Twitter, (abans de la compra d’Elon Musk), sent una empresa completament inclusiva, vam trencar molts sostres de vidre. Sempre he estat molt implicada a visibilitzar la dona en l’entorn empresarial.

La IA generativa és una gran oportunitat per continuar consolidant el català en el marc digital i tecnològic

L’any 2019 fitxa per Twitter (actualment X). Quin és l’encàrrec que li fan?

Gestionar la plataforma d’aprentatge automàtic (machine learning), que estava formada per un equip d’un centenar de professionals. I així va ser. Ara bé, Twitter com a empresa era molt petita en comparació amb Facebook, Google o Microsoft i, en canvi, tenia un impacte social molt rellevant en l’àmbit global. Per això, necessitava una àrea específica d’ètica de gestió dels algoritmes. 

Què va aportar l’àrea d’ètica d’algoritmes a Twitter mentre vostè va liderar-la?

Des de la posada en marxa de l’àrea d’ètica, vam fixar uns objectius i unes mètriques que mesuràvem constantment. Va ser una feina de tota l’empresa, perquè vaig implicar-hi tothom, amb una mirada molt transversal. Només així podía tenir un impacte tant dins com fora l’empresa.

Ariadna Font. [Foto Quim Miró].

Quines diferències trobaria entre Twitter abans i després de l’arribada a la propietat d’Elon Musk?

És una comparació que no puc fer perquè desconec la realitat actual. Ara bé, quan jo era a Twitter hi havia una premissa: fem les coses ben fetes. A Facebook/META el lema era “move fast and break things” (“ves rapid encara que trenquis alguna cosa”). A Twitter, el més important era no trencar res. Musk ha eliminat tota mena de controls i la plataforma es troba en una situació insostenible, amb abusos, insults i comentaris denigrants. Vam treballar moltíssim per conservar la salut de la conversa pública, i avui tot se n’ha anat en orris.

Li sorprèn el degoteig de personalitats que abandonen X?

No, el que em sorprèn és que encara hi hagi persones o usuaris que interlocutin en aquesta xarxa social. 

Sense X, quina és la xarxa social recomanada?

N’hi ha diverses, tot i que Bluesky és la qui està agafant més volada.

L’algoritme ho determina tot. Hi ha diferències entre l’algoritme d’una xarxa a l’altra?

Sí, són diferents. Per exemple, l’algoritme de TikTok és més agressiu i addictiu, per això té tant ganxo amb els adolescents. En canvi, hi ha algoritmes d’altres xarxes que són menys agressius. Aquí és on l’ètica juga un paper determinant. 

Les empreses han vist el potencial que té, entre d’altres, com utilitzar aquestes tecnologies per millorar la productivitat o el servei al client

Què és un algoritme de recomanació o de machine learning?

Un algoritme basat en xarxes neuronals és un tipus de model de machine learning que s’inspira en l’estructura i el funcionament del cervell humà. Aquestes xarxes estan formades per neurones artificials organitzades en capes que processen les dades d’entrada, realitzen càlculs i generen una sortida. En essència, l’algoritme és un conjunt de fórmules matemàtiques utilitzades per entrenar un model d’aprenentatge automàtic, ja sigui de xarxes neuronals o d’un altre tipus. Algoritmes i dades són dues cares d’una mateixa moneda. Fa temps que hi convivim, i influeixen en les nostres vides constantment, encara que sovint no en siguem conscients.

És cert que les xarxes socials tenen un biaix ideològic cap a la dreta?

Aquesta és una conclusió que va sorgir d’un estudi que es va fer anys enrere a Twitter i que, d’entrada, hauria d’actualitzar-se. En l’estudi vam poder veure que els missatges ideològics que s’amplifiquen més a les xarxes són els de dretes. No vam poder determinar-ne els motius, però hi ha un bon candidat: el llenguatge que usa la dreta és més inflamatori i crida a la por. I aquest llenguatge acaba generant por i fent-se viral.

Ariadna Font. [Foto Quim Miró].

Actualment és cofundadora i CEO d’Alinia AI. En què es basa aquesta empresa emergent?

És una start-up que fa que la intel·ligència artificial generativa sigui més fiable i segura per a les empreses i els seus clients. A Alinia hem creat eines que ajuden a garantir que els sistemes d’IA generativa estiguin alineats amb els valors i polítiques d’empresa, els comportaments esperats i, fins i tot, els requisits normatius. Personalment, m’interessa la intersecció entre la recerca, el producte, el disseny, la intel·ligència artificial, l’ètica i la societat, i treballo per garantir que els creadors de tecnologia entenguin no només el context empresarial dels seus productes i serveis, sinó també l’impacte social i les implicacions ètiques de les noves tecnologies.

El que em sorprèn és que encara hi hagi persones o usuaris que interlocutin a X

Per què les empreses han d’invertir en el marc ètic de governança?

Fruit de l’eclosió que està tenint la intel·ligència artificial generativa, les empreses han vist el potencial que té i un dels objectius sol ser veure com utilitzar aquestes tecnologies per millorar la productivitat o el servei al client. Ara bé, és essencial que les empreses ho facin d’una manera responsable i fiable.

Amb la intel·ligència artificial, hi ha més riscos o més oportunitats?

Ambdues coses. Hi ha tants riscos com oportunitats. L’IA és una eina, i si se sap fer-ne un bon ús i hi ha bones intencions al darrere, clarament té més oportunitats que riscos. Això no vol dir que no hi hagi riscos. Per això, és prioritari que amb la intel·ligència artificial s’estableixin els límits des d’un punt de vista de negoci, d’ètica i de legalitat.

Qui posa els límits a la intel·ligència artificial?

Com a societat, hem de decidir com volem que sigui la nostra relació amb la intel·ligència artificial. No hem de deixar-ho a l’atzar, ni que ho decideixin les persones més riques del planeta, ni els quatre governs més poderosos i influents del món. Per això és essencial entendre la tecnologia. Si ho fem així, la conversa serà molt més productiva, i podrem decidir com interactuem i ens relacionem amb aquesta tecnologia. Hem de tenir en compte que l’impacte de l’IA serà molt gran.

Ariadna Font. [Foto Quim Miró].

És possible desenvolupar una IA responsable i lliure de biaixos?

Aquest és l’objectiu! Quant a la IA responsable, et faig una reflexió: es pot crear un programari que sigui cent per cent segur i no vulnerable? La resposta és no, perquè feta la llei, feta la trampa. Ara bé, hem d’apropar-nos-hi al màxim possible. 

Com veus la situació del català en les eines de la IA generativa?

La IA generativa ha trencat barreres. I en aquest sentit, el català s’ha situat en el mateix esglaó que qualsevol altra llengua. Si li demanes que et tradueixi un text o que t’escrigui un poema en català, t’ho fa. Penso que és la IA generativa és una gran oportunitat per continuar consolidant el català en el marc digital i tecnològic.

ChatGPT ha revolucionat la nostra vida i de treballar. Quina creus que serà la pròxima eina que tindrà el mateix impacte?

Crec que el futur estarà en els marcs agencials o multiagents. Aquests frameworks integren la IA generativa, predictiva i l’automatització, combinant un conjunt d’eines per situar-les en un context específic i dur a terme una tasca concreta. Per exemple: imagina que li demanes a una eina que t’enviï cada dia al correu un resum de les quatre notícies principals de determinats mitjans. Això és ja una realitat. Podrem concatenar diverses eines per obtenir respostes automàtiques i personalitzades de manera eficient.


3 respostes a «Ariadna Font: “Com a societat hem de decidir com volem que sigui la nostra relació amb la intel·ligència artificial”»

  1. Helena

    Gràcies per vetllar pel català. És important difondre que és i com usar correctament la IA. Com a catalans tenim una oportunitat de resituar-nos per a intentar ser capdavanters en el s.XXI i no anar a remolc d’altres, de decidir qui volem ser.

  2. GMS

    El problema és que com a societat no decidim res. Són les oligarquies tecnològiques qui està prenent totes les decisions amb la complicitat dels governs “democràticament” elegits.

  3. Jordi

    El que fins avui era ciència-ficció demà serà tecnologia.
    Ens hem d’acostumar a pensar d’aquesta manera en tots els camps del coneixement.

Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *